PREDSTAVENIE: Santa Cruz Blur & Highball

Keď hovorí prémiová značka ako Santa Cruz, počúvate. Zvlášť ak hovorí o predstavovaní hneď dvoch nových karbónových bikoch priamo vo svojom rodisku – pobrežnom kalifornskom mestečku Santa Cruz.

Ako jednému z mála svetových médií sa nám podarilo dostať na tento event a naživo si pozrieť aj povoziť sa na dvoch novinkách pre milovníkov cross country – hoci ako to už u Santa Cruz býva, len tak ľahko ich zaškatuľkovať nejde.


Blur

Meno Blur sa v ponuke kalifornskej značky objavuje už od roku 2002 a vždy išlo o nízkozdvihový fullík. V posledných rokoch jeho miesto zastával model Tallboy. Ten sa však postupne vyprofiloval z XC-čka skôr smerom k trailbiku – ako geometriou, tak osadenými komponentami. To v portfóliu ponechalo istú medzeru, ktorú pocítili zvlášť fanúšikovia značky a XC pretekania zároveň. Na scénu preto prichádza nový Blur.

So zdvihmi 100-100 je jasne orientovaný na pretekárske XC a maratóny, a taká je aj geometria, hoci relatívne položený hlavový uhol 69 stupňov a veľmi štedrý reach 460 mm v L-ku napovedajú, že so svojimi 100 mm bude vedieť naložiť veľmi efektívne, či možno skôr efektne. Vidlica má netradične kratší offset 44 mm, ktorý pomáha upokojiť ovládanie predného kolesa na strmých zjazdoch a pri vyšších rýchlostiach. Práve geometriou sa výrazne odlišuje od spomínaného Tallboya s takmer rovnakým 110 mm zadným zdvihom.

Celkom progresívne je aj osadenie objemnejších 29-palcových plášťov v šírke 2,25 na širokých ráfikoch, či 750 mm plochých rajdov a 70 mm predstavca, ktorý ostáva na tejto dĺžke vo všetkých štyroch dostupných veľkostiach okrem S-ka – vtedy je ešte o centimeter kratší. Naopak teleskopická sedlovka, ktorú vidíte na fotke, sériovo osadená nebude.

Rám sa bude predávať len v karbónovej verzii, hliníkový Blur zatiaľ v pláne nie je. Na výber však tradične sú dve triedy karbónu C a CC. V tej vyššej váži rám Blur CC len 2060 g vrátane tlmiča. Zadné odpruženie je pochopiteľne twin-link systémom VPP s dvoma maličkými vahadielkami, naladené však je špeciálne na efektivitu pedálovania a vysokú progresivitu, ktorá umožňuje malému zdvihu slušne naložiť bez rizika tvrdých dorazov. Odpruženie vpredu aj vzadu sa dá páčkou na rajdoch naraz úplne uzamknúť.



Highball

Highball je, tak ako bol aj po predchádzajúce dve generácie, jednoducho pretekárskym hardtailom. Má 29-palcové kolesá a rovnako ako Blur, ani Highball nebude dostupný s hliníkovým rámom, minimálne v dohľadnej dobe nie. V ponuke sú dve rôzne triedy karbónu, a v tej vyššej s označením CC váži rám tretej generácie celých 200 g menej ako predchádzajúci model. V L-ku váži samotný rám len 960 g. Maximálna hmotnosť jazdca pritom nie je nijak ohraničená, čo je na takto ľahučký bike na trhu skôr výnimočné.

Hmotnosť však viditeľná nie je, no nízko napojené a zalomené vzpery zadnej stavby už áno. Práve tu prebehli najvýraznejšie zmeny jazdných vlastností oproti predchádzajúcemu modelu . Veľká časť sedlovej trubky bez opory spolu s prepracovaným vrstvením karbónu má údajne dvojnásobne vyššiu schopnosť pohlcovať vibrácie, a Santa Cruzu v tomto absolútne veríme. Pri jazde poddajnosť zadnej stavby naozaj cítiť, a malé vertikálne pohyby dokonca aj vidieť, najmä ak sa zavesíte tesne za jazdca na novom Highballe. O tom však neskôr.

Rovnako ako Blur, aj Highball je vzhľadom na XC určenie veľmi dlhý so 450 mm reachom v L-ku, a rovnakými širokými 750 mm rajdami a relatívne krátkym 70 mm predstavcom. Hlavový uhol 69,5 stupňa tiež patrí skôr k tým položenejším v tejto kategórii bicyklov. Naopak oproti Bluru je tu vidlica s tradičným 51 mm offsetom. Bike si tak zachováva obratnejšie a ostrejšie ovládanie.


Na oboch nových bikoch sme odjazdili niekoľko desiatok kilometrov na perfektných kalifornských trailoch. Máme teda čo povedať aj k ich jazdným vlastnostiam. Celé predstavenie vrátane prvých testovacích dojmov vám prinesieme v najbližšom vydaní tlačeného časopisu Biker, ktoré vyjde v polke apríla


Foto: Gary Perkin, Forrest Arakawa

Buďte s nami v kontakte

Komentáre